Comunicat de Presa 13.08.2009

SCRISOARE DESCHISA ADRESATA INSTITUTIEI PREZIDENTIALE SI PARLAMENTULUI ROMANIEI

In atentia: Domnului Traian Basescu – Presedintele Romaniei
Domnului Mircea Geoana – Presedintele Senatului
Doamnei Roberta Anastase – Presedinta Camerei Deputatilor

Prin prezenta scrisoare deschisa facem un apel disperat la cele mai inalte autoritati ale Romaniei, in numele pacientilor cu boli cronice din aceasta tara, care resimt acut lipsa fondurilor in sistemul de sanatate si sunt obligati sa intrerupa tratamentul strict necesar luptei cu boala. In lipsa unui dialog si a unor masuri concrete din partea Ministerului Sanatatii si a Casei Nationale pentru Asigurari de Sanatate, la semnalele disperate ale pacientilor din diferite patologii cronice care au ramas fara tratamentul necesar, facem un apel si la dumneavoastra pentru a veni alaturi de cei peste 3 milioane de pacienti cronici din aceasta tara cu masuri in directia asigurarii accesului pacientilor cu boli cronice la medicamentele vitale.

Cunoastem faptul ca Romania trece printr-o criza profunda, dar asta nu inseamna ca populatia trebuie sacrificata in numele acesteia. Programele Nationale de Sanatate nu au primit bugetul necesar pentru ca tratamentul sa fie asigurat in acest an. La mai multe din aceste programe intreg bugetul pe anul 2009 a fost deja epuizat, iar perspectivele sunt sumbre pentru pacienti. Pacientii cu cancer, HIV/SIDA, diabet, hepatita, hemofilie, etc. din mai multe judete au ramas fara tratamentul necesar luptei cu boala, ceea ce duce la agravarea situatiei lor. Amanarea sau intreruperea tratementului in patologiile cronice pun in pericol viata pacientilor. Avem cazuri concrete semnalate din mai multe judete precum Bucuresti, Suceava, Timis, Mures, Caras, Cluj, Hunedoara, Neamt, Arges, etc in care pacientii cu diferite boli cronice nu mai au tratament si bugetul este epuizat. Listele de asteptare in oncologie si hepatita ating dimensiuni nemaintalnite pana acum.

Consideram ca sacrificarea populatiei bolnave in perioada de criza, pe langa faptul ca poate fi considerata genocid, va avea efecte profunde chiar asupra situatiei economice, costurile pentru refacerea starii de sanatate a populatiei vor creste exponential In cazul in care nu se iau masuri urgente acum, iar pentru zeci de mii de pacienti va fi prea tarziu.
Desi situatia a fost semnalata catre Ministerul Sanatatii si CNAS periodic de la inceputul anului 2009, aceste institutii nu au raspuns apelurilor noastre si au recurs chiar la masuri de excludere a reprezentantilor pacientilor acreditati la nivelul comisiilor.

In prezent, situatia este la limita, in lipsa unui sprijin imediat vom recurge la forme de protest radicale, pentru a atrage atentia societatii romanesti si internationale asupra problemelor cu care se confrunta pacientii din Romania. Vom sesiza tototdata in cel mai scurt timp forurile europene cu privire la situatia din Romania.

Coalitia Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice din Romania (COPAC) este cea mai mare organizatie din Romania care lupta pentru promovarea si apararea drepturilor pacientilor cu afectiuni cronice, reunind in randurile ei 8 federatii nationale ale asociatiilor pacientilor cu afectiuni cronice:
1. FEDERATIA ASOCIATIILOR BOLNAVILOR DE CANCER DIN ROMANIA
2. UNIUNEA NATIONALA A ORGANIZATIILOR PERSOANELOR AFECTATE DE HIV/SIDA (UNOPA)
3. FEDERATIA ASOCIATIILOR DIABETICILOR DIN ROMANIA
4. ASOCIATIA TRANSPLANTATILOR DIN ROMANIA
5. ALIANTA NATIONALA PENTRU BOLI RARE ROMANIA
6. ASOCIATIA NATIONALA A HEMOFILICILOR DIN ROMANIA
7. ASOCIATIA PACIENTULOR CU AFECTIUNI HEPATICE DIN ROMANIA-APAH-RO
8. SOCIETATEA DE SCLEROZA MULTIPLA DIN ROMANIA

COPAC este cea mai mare organizatie a pacientilor din Romania, cu peste 2.5 milioane de pacienti in randul organizatiilor membre. Desi este o organizatie tanara, infiintata in anul 2008, ea reuneste in cadrul ei experienta organizatiilor membre si isi doreste sa fie o voce unitara a pacientilor cu afectiuni cronice din Romania, cu reprezentare la nivel legislativ si administrativ, la nivel national cat si local.

Cezar Irimia – Presedinte COPAC – 0723 240 223

Cristian Rosu – Vicepresedinte COPAC – 0766 255 516