COPAC si EPF – program pentru dezvoltarea capacității organizationale a asociațiilor de pacienți
Una dintre preocupările constante ale COPAC este sprijinirea asociațiilor de pacienți membre. În 2012 a fost lansat de către European Patient Forum (EPF), organizație europeană, din conducerea căreia face parte și COPAC prin președintele Radu Gănescu, un program special conceput pentru a ajuta dezvoltarea capacităţii organizaţionale şi de susţinere a organizaţiilor pacienţilor la nivel naţional şi european. Astfel, în 2012-2013, prima etapă a programului a început cu organizații din România.
În 2016, programul a fost continuat în Bulgaria, Ungaria, România şi Slovacia.
În România, programul a fost pus la dispoziţie unui număr de zece (10) organizaţii, în principal membre ale COPAC (Coaliţia Organizaţiilor Pacienţilor cu Afecţiuni Cronice din România), membru cu drepturi depline al EPF. Programul a inclus implementarea Fazei I – Planificare strategică în 2012, şi Faza II – Planificare operaţională în 2013. Pentru majoritatea organizaţiilor, aceasta a fost prima dezvoltare a unui plan strategic. În timpul evaluării Fazelor I şi II, s-a raportat faptul că planificarea strategică şi operaţională a ajutat organizaţiile de pacienţi să devină mai structurate şi mai organizate. De asemenea, a fost sugerată desfăşurarea unei analize intermediare a planurilor strategice după o anumită perioadă de implementare. Ca parte a evaluării Fazei II, evaluarea necesităţilor de instruire a identificat capacităţi de formare în strângerea de fonduri ca o necesitate prioritară de formare a capacităţilor, care a fost implementată doar parţial în 2015 în timpul CBP Faza III.
Faza IV a contribuit la realizarea obiectivului general de formare a capacităţii, care este acela de a îmbunătăţi capacităţile organizaţiilor de pacienţi de a reprezenta pacienţii cu afecţiuni cronice şi boli incurabile şi de a acţiona în calitate de organizaţii naţionale profesionale de susţinere în ţările lor.
Faza IV a fost concentrată în mod deosebit pe două mari domenii de susţinere: planificare strategică pentru noua organizaţie membră a COPAC/analiza intermediară a planurilor strategice şi comunicare strategică, dar are şi scopul de a permite participanţilor să îşi practice abilităţile de strângere de fonduri.
În cadrul celei de-a patra etape a programului EPF, membrii fiecărei organizaţii participante și-au consolidat abilităţile de planificare strategică, organizaţionale, de comunicare şi colectare a fondurilor. Acest lucru a fost demonstrat prin intermediul planurilor lor strategice revizuite şi proiectelor/campaniilor de comunicare specifice implementate.
Obiectivele componentei de formare a capacităţii de comunicare strategică, inclusiv evaluarea de bază, cursurile de instruire directă şi pregătirea sunt după cum urmează:
Înţelegerea conceptului de comunicare strategică
Realizarea auto-evaluării comunicării lor curente (ex.: instrumente de comunicare, audienţă specifică, mesaje, etc.), pentru a identifica deficitele de capacitate şi a propune măsuri de îmbunătăţire
Dezvoltarea strategiei de comunicare (sau a planurilor simplificate, acolo unde sunt mai adecvate), şi/sau politicilor şi procedurilor interne, în conformitate cu capacităţile, priorităţile şi resursele evaluate ale organizaţiilor participante.
Înţelegerea importanţei diverselor abilităţi de comunicare, ex: scrise, verbale, cât şi mesaje structurate strategic pentru medierea şi păstrarea parteneriatelor cu diverse părţi interesate
Consolidarea înţelegerii de către participanţi a diverselor instrumente de comunicare (caracteristicile acestora, argumentele pro şi contra, relevanţa acestora pentru creşterea vizibilităţii şi atingerea audienţei urmărite şi altor părţi interesate) în mod strategic
Încurajarea comunicării transparente şi etice din cadrul fiecărei organizaţii participante
Sprijinirea organizaţiilor în eforturile acestora de strângere a fondurilor pentru proiecte de comunicare specifice
Utilizarea comunicării strategice pentru sprijinirea eforturilor lor de colectare a fondurilor
Sprijinirea organizaţiilor în eforturile lor de utilizare a abilităţilor de comunicare dobândite şi tehnicilor învăţate în timpul instruirii pentru implementarea mai eficientă a strategiilor de colectare a fondurilor